E-Golf: csendes kis szarházi

Nem nagyon volt még ilyen (soha nem volt, nem is lesz), de most egy autóról fogok írni! Igen. Hála a munkahelyi kapcsolatoknak egy napra megkaptam a telephelyen üzemben lévő új E-Golf-ot, hogy legyen mire irigykednem. Bevallom kissé szkeptikus voltam az áramszedő nélküli trolival szemben, de úristen mekkora élmény lett belőle.

volkswagen e-golf hűtőrács és felirat

Amikor beültem egyből egy olyan látvány fogadott, amihez hasonlót eddig talán csak sci-fi-kben láttam: mechanikus műszerek helyett egy nagy testreszabható LCD kijelző éktelenkedik a kormány mögött. A Volkswagennél úgy gondolták, hogy az elektromosság színe a kék, ezért minden díszítő elem ami világít (még a küszöb is világít, ha kinyitod az ajtót), az kék. Persze sokkal kellemesebb, mint a többi modell vagy a SEAT piros műszerfala. Mindenesetre kicsit olyan érzése van az embernek, hogy egy repülőbe ült éppen be, csak nem találja sehol féklapátok, vagy a turbinavezérlő kallantyúit és a csűrőkormány pedáljai helyett is csak egy gáz meg egy fék van. Utóbbiakat egyébként nagyon jól helyezték el! Korábban amikor automata váltós autóban ültem a fék olyan széles volt és annyira középen, hogy az elején simán lefejeltem a kormányt amikor a bal lábam kuplungreflexe beindult. Itt ez nehezebb mutatvány, mert ahol a kuplung lenne, ott nincs semmi, nem lóg oda a fékpedál.

A kocsi természetesen automata váltós….azaz hogy, hát… nincs is valójában váltó. A jobb kéz felől ágaskodó rúd inkább menetfunkció-váltó semmint sebesség. Megvannak benne a DSG váltónál megszokott P,R és D fokozatok (parkolás, rükverc, “drive”), de ezen kívül csak a visszatöltés erősségét tudjuk szabályozni vele, amely tulajdonképpen egyfajta motorfékként működik. Mindezeket leszámítva a rendszer fokozatmentes, nem fogunk váltást érzékelni, 0-ról 160-ra úgy gyorsul az autó mintha egy kábelen vontatnák. Egy kurva gyors kábelen!

VW E-golf váltó automata fokozat nélküli

Rohadt kis méregzsák ez! Egyetlen hibája, hogy senki nem hallja. Pirosnál padlógázt nyomva olyan az akusztikája a dolognak, mintha az erdő közepén a madárcsicsergés mellé keveredne némi guminyikorgás, te meg beleszorulsz a vezetőülésbe. Az elektromos motor nyomatékgörbéjének hála, 0-ról 100-ra 9 másodperc alatt fenn van egyenletes gyorsulással. Viszont hetvenig simán állva hagytam vele egy 3-as BMW-t a Szentendrei úton. Oké utána behozott, de álló helyből olyat harap az e-Golf, hogy az egyetlen hiányérzeted a V8 duruzsolásának hangja lesz. Mit tudhat a GTE változat?

És ehhez még vezetni sem kell tudni, hála a már említett fokozatmentes automataváltónak. Csak nyomod a gázt mint egy dodzsemnél…és láss csodát megy mint a rakéta. Csendben, motorhang nélkül, lopakodó-elfogó üzemmódban.

A műszerfal testreszabásával amúgy eljátszottam egy negyed órát, tényleg majdnem olyan mint egy okostelefon. Megjeleníthetünk rajta szinte bármilyen nekünk tetsző információt, nem vagyunk bekorlátozva a két nagy kerek műszerre. Minden egyéb belső megoldáson is látszik, hogy annak ellenére, hogy egy Golf-ról van szó azért inkább a felső-középkategóriát igyekeztek megcélozni vele.

vw e-golf hud kijelző

Mi az ami még számomra újdonság volt és tetszett? Adaptív tempomat! Városban zseniálisan működik. Beállítottam 55 km/h-ra, ezt megjelölte nekem az órán és ha lassítottak előttem automatikusan tartotta a távolságot, lassított, aztán ha elindult a sor, visszagyorsított magától. Imádni fogom, ha egyszer tényleg lesznek önvezető autók. Oké, szeretek vezetni, de sokszor baromi kényelmes lenne, csak beülni és megmondani hova menjen. Főleg dugóban, vagy hosszú autópálya szakaszokon.

A gyári marketing szerinti 300km-es hatótávot egyébként szerintem teljesíti az E-Golf, főleg ha motorfékes/visszatöltős üzemmódban járunk vele és nem nyomjuk ki a szemét minden zöld lámpánál. A légkondi az egyetlen még mindig elég gyenge pontja az elektromos rendszernek: ahogy bekapcsoljuk, a műszer le is harap 40-50 km-t a hatótávból.

e-golf tesztvezetés elektromos autó 300 km

Összességében az élmény azt mondatja velem: vennék ilyen autót. De! Ehhez az szükséges még, hogy a hatótávot legalább 6-700 km-re feltornázzák (a 8-900 km még szimpatikusabb), illetve hogy több helyen és gyorsabb töltési lehetőségek legyenek elérhetőek. Amíg ezek nem valósulnak meg, addig a városon belüli ingázásra, munkába járásra lehet használni, de nagyobb kirándulásokra még nem éri meg. De az biztos, hogy még jópár napot eljátszottam volna vele mire kicsit megunom. Ha tehetitek jelentkezzetek be tesztvezetésre és ízleljétek meg a jövőt ti is: https://www.porschepest.hu/kapcsolat