“DadBod”

A férfinak nincs joga a fizikai edzés terén amatőrnek lennie. Szégyen számára anélkül megöregedni, hogy látta volna azt a szépséget és erőt, amire a teste képes.

– Szókratész

Az van, hogy az emberek eljutottak arra a pontra amikor már teljesen mindegy milyen tested van, meg lehet ideologizálni, hogy ez tulajdonképpen tök jó. Már az elején kijelentem mindenki azt csinál a saját testével amit akar, nem célom és nem tisztem bárki személyes jólétét, boldogságát, testképét megkérdőjelezni. De! Amikor már úgymond mozgalom szinten “buzdítják” a többieket a hülyeségre, akkor úgy érzem kikívánkozik belőlem a véleményem, amellyel nagyon sokan nem fognak egyet érteni. Én már csak ilyen ellenszenves kis méreghörcsög vagyok.

apatest dadbody edzés elhízás dagadt kölyök
Első lépcsőben tisztázzuk azt, hogy mi az amit meg kell tennie valakinek ahhoz, hogy lefogyjon/izmosodjon és mi az amit sokan félreértenek vagy nem csinálnak meg. Ezt csupán azért, hogy elejét vegyem az “én ilyen alkat vagyok” jellegű megnyilvánulásoknak.

  1. A legfontosabb az étkezés, azon belül is a zéró tolerancia. Ha például nehezen fogysz (vagy úgy érzed hogy képtelen vagy), akkor nem fér bele az az 1 kocka csoki sem, még havonta egyszer sem. A zéró az zéró. Igen ez fontos. Nálam pont a fordítottja van (ami egyébként akármennyire is meglepő sokkal nehezebb), napi 3000-3500 kcal-t kéne bevinnem megfelelő fehérje-zsír-szénhidrát arányban. Ezt tartani minden nap baromi nehéz (nem is megy, de nem sírok miatta és hagyom a fenébe mondván ilyen alkat vagyok, mert igen ilyen alkat vagyok, de ez nem azt jelenti, hogy lehetetlen, hanem hogy sokkal nagyobb elkötelezettséget, kitartást és fegyelmet igényel. Ja és időt….következő pont)
  2. Aki hardgainer, vagy épp könnyen hízik, annak idő kell ahhoz, hogy kézzel fogható (szemmel látható) eredményeket produkáljon. Sok idő. Igen, lehet hogy 2-3 vagy több év. És ez alatt az idő alatt lehet hogy végig a zéró tolerancia szabályát kell követni. Hogy nehéz? Hát igen, nem is csinálom….nem is vagyok egy Brad Pitt, de nincs aputestem és nem is vagyok (már) nádszál vékony (vagy amitől a legjobban kiver a víz, amikor valaki nádszál vékony, olyan combja van mint az én vádlim, de a hasán lötyög a háj).
  3. A futás és az egyszerű kardió mozgások egyszerűen értelmetlenek önmagukban végezve ha valaki tartósan szeretne lefogyni. Miért? Mert a szervezet okos. Ami fölösleges azt leépíti. Ha nem használod az izmaidat azokat fogja leépíteni először és nem a hájat, mert az izom fenntartása energia igényes. Mit jelent ez? Ha csak hosszú távokat futsz kocogva rendszeresen és még mellette fogyókúrázol (azaz nem viszel be elég kalóriát), akkor annak egy löttyedt lapos segg lesz az eredménye. A test formáját az izmok adják. Az izmokat fenntartani energia igényes. Mi következik ebből? Minél több izom, annál szebb test és annál több megehető kalória hízás nélkül. Mi kell ehhez? Súlyzós edzés. Igen a nőknek is. És nem, nem lesz senki heti 3 intenzív súlyzós edzéstől szálkás bodybuilder. Főleg nem a nők. Vagy amikor jogsit csináltál akkor is féltél, hogy “véletlen” forma-1-es pilóta leszel?

Nem vagyok személyi edző, csak érdekel a sport, az anatómia és úgy ámblokk a testünk működése. De akit érdekel állításaim igazságtartalma, alul felsoroltam az “irodalomjegyzéket” átnézésre. Na, most, hogy ezeket tisztáztuk el is kezdeném mondani a véleményemet a “DadBod”-al kapcsolatban.

Mi is az a “DadBod”? Másnéven aputest. Ez egy új “szépségideál”, ami arra épül, hogy a középkorú (40-50 éves) pasiknak általában sörhasa van és nincs kidolgozott testük. Az ideológia az, hogy jobb hozzájuk bújni, nem okoz frusztrációt a párjukban hogy túl jól néz ki, és felkészíti őket arra, hogy később úgyis minden pasi így fog kinézni. Ebből a három pontból legalább négy hülyeség. Az izmos test ugyanúgy puha, nem járkálnak a bodybuilderek sem 0-24-ben totál befeszített izmokkal. Az hogy a párjukban frusztrációt okoz a jó testű pasik kinézete, az nem a pasi hibája, hanem a nő gyengesége és ezzel neki kellene megküzdenie és nem a könnyebb utat választani. Az utolsó, hogy minden pasi így fog kinézni az a legnagyobb baromság, mert ugyanannyi beleszólása van így kinézni egy 40 évesnek mint egy 20 évesnek. Aki akar, az nem fog így kinézni. A negyedik probléma pedig az, hogy amiket így láttam képeket “dadbod” címszó alatt, azok egy jó része túl is gondolja a kérdést és már rég nem a “sportolnak ugyan de azért hétvégén betolja a pizzát meg a sört” kinézet.

Nem, ez a nem sportolok semmit, videójátékozom és mekis kaján élek egész nap testalkat. És itt jön a képbe a fő probléma. Ezzel azt üzenik a fiataloknak, hogy szarjatok az egészre, imádni fognak a nők ígyis-úgyis. Vedeljetek sört, ne járjatok semmit mozogni, üljetek a gép előtt egész nap, jó lesz nektek. Hát van egy rossz hírem. Nem lesz! Lehet, hogy a nők szeretni fognak (bár azért lenne egy tippem, hogy nem), de hogy 40-50 évesen a fél életedet az orvosnál fogod tölteni arra van egy kicsit nagyobb esélyed mint annak, aki legalább hetente egyszer focizik 2-3 órát (vagy valami). Egyébként nyilván az úgymond átlagos testalkattal semmi probléma nincsen, ízlések és pofonok. Nem kell mindenkinek sportolónak lennie és nem is feltétlenül egészségtelen ha nem olyan szálkás valaki mint egy kárászraj, sőt. De az üzenet, hogy “hanyagold el a tested, mert az menő”, az káros. Szerintem.

Lehet utálni engem, meg mondani, hogy könnyen beszélek mert én nem tudok hízni. Igen én nem tudok könnyen hízni, olyan az anyagcserém mint 8 literes V12-es benzinmotor. Zabálja az üzemanyagot és jó gyorsan megy, de fél óránként tankolni kell bele. Nekem nem elég azt megállnom, hogy hmm, most ezt a nasit kihagyom, vagy hogy nem eszem kenyeret a tojásrántottához. Nem, nekem este tízkor lefekvés előtt ha épp hányingerem van a kaja gondolatától is le kéne tolnom azt a kurva fehérjeturmixot egy kis banánnal meg olajosmaggal. Persze nyilván nem mindig teszem, mert annyira nem érdekel, így is elég egészségesen élek és nem fogok összeomlani, ha nem lesz brad pitt testem, nem éri meg ennyire szopatnom magam. Mindenki a saját céljainak megfelelő erőfeszítést tegye meg. De az nem lehet cél, hogy “dadbody”-t növesztek DIREKT. Tessék sportolni, tessék figyelni legalább egy picit az étrendre. Ha ez csak annyit jelent, hogy nem a rama margarint veszed meg, hanem az olivaolajból készültet, már az is egy lépés. De ne hirdessük úton útfélen, hogy plöttyedtnek és kövérnek lenni jó. Elhiszem, hogy jó. Mindenki szeret ücsörögni a langyos szarban. Én is. Nem tenni semmit tök kényelmes. Főleg ha meg is tudom indokolni, hogy de hát én így érzem jól magam. Csak ez általában egy ordas nagy hazugság…

Pár cikk olvasásra: