Egy új edzés – Crossfit

Ha valaki netán van olyan elvetemült és még a Fegyencedzés megnevezéssel fémjelzett menüpontnak is elkötelezett látogatója (habár hónapok óta most írtam bele először), az láthatta hogy a héten volt szerencsém kipróbálni a Crossfit nevű jelenséget a Reebok Crossfit Duna jóvoltából. Ha valaki nincs teljesen tisztában a szó jelentésével, annak elmondanám, hogy ez nem a Toyota legújabb modellje, hanem egy edzésmódszer. Mondjuk akár nevezhetjük különálló sportnak is, hiszen vannak versenyek belőle habár több más létező sportból és funkcionális gyakorlatból van összeollózva az alapja.

Crossfit High Voltage from Epic Junction on Vimeo.

Manapság rengeteg felkapott edzésmódszer létezik, mégis csak egy-kettőnek van széles körben is létjogosultsága. Az egyik ilyen potenciális “jelentkező” a crossfit. Igaz itthon még nem annyira elterjedt, de ami késik nem múlik. Definíció szerint úgy lehetne megfogalmazni, hogy a crossfit egy edzés rendszer ami folyamatosan változó funkcionális mozgások nagy intenzitással való végzése ami egészséghez és fittséghez vezet. Ezt nem én fogalmaztam meg csak lefordítottam az angol megfogalmazást. Ami az alapja az egésznek, hogy a fittségnek 10 aspektusa van és akkor mondhatja valaki magáról hogy jó fizikai állapotban van, hogy ha mind a 10 aspektusban tud értékelhető teljesítményt nyújtani:

  1. Kitartás (kardio) – Azaz a képesség a maximális oxigén szállításra és felhasználásra
  2. Kitartás (energia) – Azaz a képesség az energia optimális kihasználására és “tárolására”
  3. Erő – Azaz a képesség az izmokkal való nyers erőkifejtésre
  4. Hajlékonyság – Azaz a képesség a mozdulatok legnagyobb kiterjedésben való elvégzésére
  5. Robbanékonyság – Azaz a képesség a nyers erő legrövidebb idő alatt való kifejtésére
  6. Gyorsaság – Azaz a képesség bizonyos feladatsorok elvégzési idejének minimalizálására
  7. Koordináció – Azaz a képesség elkülönülő mozdulatok egységes mozdulattá alakítására
  8. Agilitás – Azaz a képesség egy mozgásból a másikba való váltás közötti idő lerövidítésére
  9. Egyensúly – Azaz képesség a test súlypontjának és stabilitásának változtatására
  10. Pontosság – Azaz a képesség egy mozgás pontos irányának és erősségének behatárolására

Eddig két edzésen vagyok túl és ezt tudom csak elmondani, hogy az edzés gyakorlatilag egy kőkemény brutál tesióra. Kombinálva vannak az erő és technikai gyakorlatok a pihenés minimalizálásával és a magas intenzitással, így egy viszonylag rövid edzésperiódus alatt (1 óra) megvan a kardio és az anaerob edzés is (csak hogy edzőtermi szlenggel fejezzem ki magam). Mindenki név szerint ismer mindenkit, nincsenek beképzelt izomagyú hörcsögök (akik egyébként legtöbbször a saját seggüket sem bírják kitörölni annyira kötött az izomzatuk). Nincsenek tükrök, nincsenek csillivilli gépek, van azonban jó hangulat. A mai trendek mellett – ahol a kis súlyfelesleggel küzdő okostojás megy fut 20 percet egy futópadon majd betolja a sajtburgerét és azt hiszi most mennyit tett az egészségéért – egy pozitív alternatíva és eredményes választás lehet a crossfit elkezdése. Igaz az elején készüljön fel mindenki hogy olyan mértékű izomlázzal fog totyogni pár hétig, mintha épp most szarta volna össze magát, de higgyétek el…nagyon megéri!