Fogyókúraipar

Rengeteg blogot olvasok ha időm engedi, amellett hogy a hírportálokat és tudományos magazinokat sem vetem meg, és van két téma ami egyébként eléggé érdekel, de mégsem szóltam eddig itt egyetlen egy szót sem róla. Ennek most vége, egy-egy bejegyzést megejtek mindkettőre. Az egyik az az oktatás, azon belül is az ormótlan nagy hülyeségek a Nemzeti Alaptantervben, illetve mai magyar oktatási rendszer és pedagógusi képzés hibái és gyengeségei (hangsúlyozom: szerintem). A másik téma egy kicsit furcsán fog hangzani az én számból, hiszen soha az életben nem sikerült még 70 kg fölé mennem (179 cm vagyok) és a testzsír százalékom csúcsa is 14% volt, de általában inkább 11-12% – mégis muszáj olyan kérdésekben elmondanom a véleményem, mint a manapság olyan divatos fogyókúra őrület illetve az ehhez kapcsolódó egészséges életmód, ezoterikus módszerek és varázslatos humbugok. Egyrészt érdekel az anatómia, másrészt az egészséges táplálkozás és életmód amúgy is szívügyem, nem véletlen raktam le a bagót és próbálok minél kevesebb alkoholt inni.

Egyszerűen szó szerint idegesít sokszor amikor azt látom-hallom, hogy márpedig ez lehetetlen, én nem vagyok képes rá, sajnos ilyen az alkatom, ebbe bele kell törődni ésatöbbi-ésatöbbi. Saját magamból kiindulva tudom mennyit számít az alkat. Napi 3-4000 kcal napi bevitellel is olyan nehezen sikerül egy-két kilót magamra pakolnom, mint a hullának hegyet mászni. De van egy kis különbség: ha már tele vagyok nem tudok többet enni, mert elhányom magam – viszont a kevesebb étkezésnek nem állja útját ilyen fizikai akadály, az éhségérzeten kívül. De kezdjük az elejéről.

Nem szeretnék nagyon bonyolultan belemászni a témába az ATP-vel, meg a sejtanyagcserével meg ilyenekkel… egyszerűsítsük le a dolgot. A testnek ahhoz hogy éljen energiára van szüksége. Ezt az energiát értelem szerűen a bevitt táplálékból nyeri. Egy átlagos ember átlagos, pusztán alapanyagcserére fordított energiaszükséglete kb. 1750 kcal/nap. Azaz ennyi energiát akkor is elhasznál a szervezet ha egész nap alszunk. Na most ha nem viszünk be elegendő “üzemanyagot” akkor az elraktározott energiatartalékokat fogja feldolgozni a “motor”. Ez a lerakódott zsír, amit a máj alakít glikogénné…szénhidráttá. Ennél a pontnál szeretnék tisztázni pár fogalmat:

  • Szénhidrát: A szervezet elsődleges energiaforrása – szinte közvetlenül felhasználható, gyorsan emeli a vércukrot
  • Zsír: másodlagos energiaforrás, egyes fontos nyomelemek és vitaminok felszívódásához szükséges. Ahhoz hogy a szervezet energia termelésre használja át kell alakítania szénhidráttá, ami már magában is energiaigényes. Azonban ha van elég szénhidrátbevitel, akkor a zsírt közvetlenül el tudja raktározni. Ezért nem érdemes zsírt és szénhidrátot egyszerre enni.
  • Fehérje: A sejtek fő építőköve, ez kell ahhoz hogy például az izomfelépítés regenerálódjon és épüljön. Alapvetően energiát nehéz a szervezetnek belőle előállítania.

Mi a konklúzió? Sok fehérje, közepes mennyiségű zsír és nagyon kevés szénhidrát = fogyás. Ez a mágikus képlet. Ezt használja Update Norbi is, nem véletlenül olyan kő gazdag mert működik amit csinál. Ha kevesebb a bevitel, mint amit elhasználsz, akkor fogyni fogsz. Az elhasznált energiát természetesen lehet növelni. Hogyan? Edzéssel. Például ha futsz 30 percet az 3-400 kcal-val megemeli az energiaszükségletedet.

Rengeteg kamu módszer kering egyébként a neten, a tévében az újságban, szájról szájra és a legkülönfélébb módszerekkel. Egy dolgot jegyezzünk meg. Gyorsan és könnyen nem lehet lefogyni. Vagy ha netán sikerül is az rohadtul nem egészséges és nem is lesz hosszútávú. Abba gondoljunk bele, hogy ha lenne tényleg olyan módszer amivel egy hónap alatt ledobhat az ember 10-15-20 kilókat, ráadásul szinte minimális energiabefektetéssel, akkor miért van még mindig annyi kövér ember és főleg miért nem vékony bombázó aki ezzel foglalkozik? Havonta max. 5-6 kilót érdemes ledobni, akkor lesz olyan ütemű a súlycsökkenés, hogy hosszú távon tartható is lesz, illetve semmilyen élettani folyamat nem szenved károsodást.  Persze, hogy ez kinek mennyi függ az egyéni testalkattól is.

Visszatérve tehát a kalóriákra: edzeni és odafigyelve enni. Ez az alap. Ha az edzéssel együtt körülbelül 2600-ra növeltük a napi elhasznált energiánkat, akkor 2000-2200 kcal-nál többet ne nagyon együnk. És a másik: hogy mikor? Reggel érdemes szénhidrátot fogyasztani, mert ezzel beindítjuk a szervezet “kályháját”, gyorsabban fog egész nap égetni. Ezzel szemben ha nem reggelizünk, már egyből a nap elején beáll “tartalékos” üzemmódra és igyekszik a nap többi részében bevitt tápanyagok minél kisebb részét felhasználni. Ez most úgy hangzik, mintha valami jól szervezett gyárüzem működne odabenn, de ez a helyzet nagy vonalakban. A reggeli a legfontosabb étkezés, igyekezzünk a napi szénhidrátbevitelünk nagy részét ide összpontosítani. Minden étkezésben legyen fehérje, az is fontos. A manapság sokat hallott bődületes nagy baromság, hogy hat után nem lehet enni: felejtsük el. A szervezet nem egy atomóra, nem csörög benn egy vekker, hogy hé vazze hat óra van. Ha hatkor eszel utoljára és éjfélkor fekszel le aludni, akkor kurva éhes leszel. Ez elég logikusan hangzik. Ha pedig éhes vagy, a szervezet ismét átáll energiatakarékos üzemmódra. Ráadásul a vércukorszint is ugrálni fog mint a nikkelbolha. Szóval ne a telefont állítsuk be hogy csipogjon, hanem döntsük el, hogy mikor szándékszunk lefeküdni és előtte 2-3 órával már ne együnk. Ha éjfélkor fekszünk, akkor 8-9 óra körül még nyugodtan betolhatunk egy kis túrót vagy tojást vagy valami jó fehérjedúsat.

És akkor még egy kis szösszenet a hölgyeknek: Amit az újságokban és a tévében láttok az egy nagy kibaszott átverés. Egyrészt a 90%-uk agyon retusált, photoshoppolt, másrészt a fotózás, felvétel, fellépés előtti 1-2 napban durva vízhajtás, hashajtás, önsanyargatás kombókat vetnek be nagyon sokan, hogy arra a pár órára “jól” nézzenek ki. Felejtsétek el. Egyrészt azért, mert nem is szép a legtöbb, másrészt meg egészségtelen is. Ha 165 centi vagy, akkor az 55-60 kg még bőven benne van a szexi kategóriában. Persze ez is alkat függő, de ha valaha is sportoltál akkor tuti igazam van. És mindig igazam van. Ha nem, akkor is. Ez van. A lényeg hogy ne higgyetek, a csodakrémeknek, meg biorezonanciás kütyüknek, amiket alkalmanként súlyos tízezrekért kötnek rátok. Akaraterő, odafigyelés = egészséges életmód és sport = tartós fogyás = jó test = sok szex = örömbódóttá’. A következő részben pedig egy nagyobb lélegzetvétellel kifejtem mi is a véleményem az oktatásról úgy általában….

Egy ajánlott bejegyzés:
http://lifetilt.blog.hu/2012/03/13/vv_kinga_fogyasa

  • Ádám

    Reggel nem kell szénhidrát! Olyankor az inzulinérzékenység rossz. Ezért nem az izomsejtek veszik fel a ch-t, hanem a máj, onnan pedig a zsírsejtekbe kerül. Visszamobilizálni nagyon nehéz. Ha mindenképpen ch, akkor azt inkább dél környékén, de inkább soha.